Комітет у
справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів провів розширене засідання з
питання санаторно-курортного та медичного забезпечення ветеранів війни та
праці Захід проведено
за участі представників органів центральної виконавчої влади та громадських
організацій ветеранів.
Голова
Комітету Валерій Сушкевич зазначив, що ця тема для засідання була обрана
невипадково. Адже напередодні святкування 67-ї річниці Перемоги у Великій
Вітчизняній війні не слід забувати, що, на жаль, основним та найболючішим
питанням сьогодні є саме питання оздоровлення ветеранів війни.
Під час
засідання підкреслювалося, що сьогодні Україна має досить потужну законодавчу
базу щодо соціального захисту ветеранів. Тобто сьогодні держава дає всі
можливі соціальні гарантії та права нашим ветеранам війни та праці, проте чи
забезпечує вона їх реалізацію!?
Учасники
обговорення зауважили, що життєзабезпечення ветеранів війни та праці
підтримується системою пільг та компенсацій, які визначені законами "Про
статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та "Про
основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого
віку в Україні".
Так,
зокрема, цими законами для ветеранів війни та праці встановлені такі пільги в
сфері медичного забезпечення: безоплатне забезпечення санаторно-курортним
лікуванням (з компенсацією вартості проїзду до санаторно-курортного закладу
для інвалідів війни і назад), або одержання замість путівки грошової
компенсації; безплатне одержання ліків, лікарських засобів, імунобіологічних
препаратів та виробів медичного призначення; першочергове обслуговування в
лікувально-профілактичних закладах, аптеках та першочергова госпіталізація.
Проте,
зазначалося під час засідання, на жаль, не всі права ветеранів війни,
передбачені законом, виконуються повною мірою.
Комітет
звернув увагу на те, що путівки до санаторіїв видаються ветеранам війни
органами праці та соціального захисту населення, а також іншими державними
органами, згідно з встановленою чергою в міру надходження путівок та
відповідно до медичних рекомендацій з урахуванням пільг, встановлених для
конкретної категорії осіб.
Зазначені
вимоги встановлені Порядком забезпечення санаторно-курортними путівками
деяких категорій громадян органами праці та соціального захисту населення,
затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 22.02.2006 №187, та Порядком
забезпечення путівками ветеранів війни, які отримують пенсію відповідно до
Закону "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби,
та деяких інших осіб", затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 27
квітня 2011 року №446.
З метою
підтримки здоров´я ветеранів війни у сфері управління Мінсоцполітики діють 6
санаторіїв, а саме: "Перемога" (м. Київ), "Батьківщина"
(м. Трускавець), "Слава" (м. Миргород), "Салют" (м.
Одеса), "Ветеран" (м. Алушта), ім. М.О.Семашка (смт. Сімеїз, АР
Крим).
Також
учасниками заходу зауважувалося, що у сфері управління Міністерства оборони
діють такі санаторно-курортні заклади: Кримський півострів: Центр медичної
реабілітації та санаторного лікування "Крим"; Центр медичної
реабілітації та санаторного лікування "Феодосійський" санаторій;
Євпаторійський центральний дитячий клінічний санаторій Міністерства оборони
України; Центр медичної реабілітації, санаторного лікування та спеціальної
підготовки особового складу Повітряних і Військово-Морських Сил Збройних Сил
України "Судак"; Державне підприємство Міністерства оборони
"Сакський центральний військовий клінічний санаторій ім. М.І.Пирогова";
Центр медичної реабілітації та санаторного лікування
"Алупкінський". А також інші санаторії: Центральний військовий
клінічний санаторій "Хмільник"; Центр медичної реабілітації та
санаторного лікування "Трускавецький"; Центр медичної реабілітації
та санаторного лікування "Пуща-Водиця".
Під час
засідання також зазначалося, що районні та міські управління праці та
соціального захисту населення забезпечують ветеранів війни безплатними
путівками до санаторіїв, що належать до сфери управління Мінсоцполітики.
Для
ветеранів війни, які за станом здоров´я потребують лікування у місцевих
санаторіях, управління праці та соціального захисту населення придбавають
санаторно-курортні путівки для ветеранів війни за рахунок коштів субвенції з
державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг для ветеранів війни.
Місцеві
органи виконавчої влади в межах виконання місцевих програм щодо соціального
захисту окремих категорій громадян оздоровлюють ветеранів війни за рахунок
коштів місцевого бюджету, благодійних та спонсорських коштів.
За
інформацією Комітету, на початок 2011 року в органах праці та соціального
захисту населення на обліку перебувало понад 81 тисяча ветеранів війни, із
них майже 45 тисяч ветеранів війни - до санаторіїв, підвідомчих
Мінсоцполітики.
Протягом
2011 року забезпечено санаторно-курортними путівками понад 27 тисяч ветеранів
війни. Із загальної кількості оздоровлених у 2011 році ветеранів війни: понад
16 тис. осіб - до санаторіїв Мінсоцполітики; більше 10 тис. осіб - за рахунок
коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг
ветеранам війни (на загальну суму понад 45 252 тис. грн.);1,4 тис. осіб - за
рахунок коштів місцевого бюджету (на загальну суму 3 162 тис. грн.).
У 2011
році отримали санаторно-курортне лікування: інвалідів війни (в тому числі
афганців) - більше 9 тис. осіб; учасників бойових дій - понад 6 тис. осіб;
учасників війни - більше 8 тис. осіб; осіб, на яких поширюється дія Закону
"Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" -
майже 2 тис. осіб. Надано 1,5 тисячі путівок особам, які супроводжували
інвалідів І групи.
Однак,
наголосив Комітет, не всі інваліди війни за станом здоров´я мають можливість
лікуватись у санаторіях, тому урядом передбачено їм право на отримання
грошової компенсації замість санаторно-курортної путівки.
Право на
отримання компенсації замість невикористаної санаторно-курортної путівки
мають інваліди війни один раз на два роки, якщо ці особи протягом двох років
не одержували безоплатних санаторно-курортних путівок, незалежно від
наявності медичного висновку про необхідність санаторно-курортного лікування
або медичних протипоказань.
Грошова
компенсація виплачується у таких розмірах: інвалідам I і II
групи - 100 відсотків середньої вартості путівки; інвалідам
III групи - 75 відсотків середньої вартості путівки.
Право на
отримання компенсації вартості самостійного санаторно-курортного лікування
один раз на два роки мають учасники бойових дій, учасники війни, особи, на
яких поширюється чинність Закону "Про статус ветеранів війни, гарантії
їх соціального захисту" та ветерани праці.
Комітет
підкреслив, що компенсація виплачується за їх бажанням у розмірі вартості
самостійного санаторно-курортного лікування на час проведення оздоровлення,
але не більше ніж середня вартість санаторно-курортної путівки.
Середню
вартість санаторно-курортної путівки визначає Мінсоцполітики за поданням
Фонду соціального захисту інвалідів та погодженням з Мінфіном щороку до 15
березня в межах обсягу бюджетних коштів, виділених відповідно до закону про Державний
бюджет України на поточний рік.
Під час
заходу також наголошувалося, що в цьому році середня вартість
санаторно-курортної путівки для виплати зазначених компенсацій встановлена
наказом Міністерства соціальної політики (від 22.02.2012 року №97) в сумі 320
грн.
Отже,
зазначили учасники розширеного засідання, незважаючи на те, що реальна
вартість путівки на санаторно-курортне оздоровлення сьогодні становить 4-5
тис. грн., компенсація за невикористання такої путівки для інвалідів війни І
та ІІ групи становить 320 грн. на два роки, а для інваліда ІІІ групи - 240
грн.
При цьому,
якщо ветеран війни (праці) (крім інвалідів війни) за власні кошти придбає
санаторно-курортну путівку, він отримає відповідну компенсацію (один раз на
два роки) в розмірі 320 грн.
За
повідомленням Мінсоцполітики, грошову компенсацію замість санаторно-курортної
путівки у 2010 році одержали майже 49 тис. осіб на загальну суму понад 12
млн. гривень, у 2011 році - понад 32 тис. осіб на загальну суму майже 9 млн.
гривень.
Також на
засіданні Комітету було розглянуто питання щодо оздоровлення ветеранів війни
у госпіталях, які віднесені до сфери відання Міністерства охорони здоров´я.
За
повідомленням МОЗ, в системі охорони здоров´я України для надання медичної
допомоги ветеранам війни функціонує мережа закладів, яка налічує: 32
госпіталі, 27 госпітальних відділень та палати для ветеранів війни в
лікувально-профілактичних закладах загальної мережі.
Проте,
зазначив Комітет, до цього часу відсутні госпіталі для ветеранів війни в
Київській та Івано-Франківській областях.
Також
зверталася увага на те, що незмінними з 2008 року залишаються норми грошових
витрат на одного хворого на день на обслуговування ветеранів війни в
Українському державному медико-соціальному центрі ветеранів війни, госпіталях,
відділеннях, палатах для ветеранів війни у лікувально-профілактичних
закладах, які провадяться з розрахунку: на харчування - 35
гривень; на придбання медикаментів і перев'язувальних засобів -
40 гривень, крім спеціалізованих відділень і палат, для яких передбачено вищі
норми.
Обговорюючи
ці та інші питання щодо санаторно-курортного та медичного забезпечення
ветеранів війни, членами Комітету було акцентовано увагу на необхідності
врегулювання низки питань. А саме: щодо посилення контролю за лікуванням в
госпіталях для ветеранів війни саме цієї категорії осіб; виконання норми
Закону "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального
захисту" щодо щорічного забезпечення санаторно-курортним лікуванням
інвалідів війни, збільшивши при цьому темпи фінансування відповідних
бюджетних програм; щодо виплати грошової компенсації замість
санаторно-курортної путівки виходячи із реальної її вартості; щодо створення
госпіталів для ветеранів війни в Івано-Франківський та Київський областях;
недопущення ліквідації (перепрофілювання) госпіталів та санаторно-курортних
закладів Міністерства оборони під час реформування Збройних Сил України;
створення єдиної державної програми щодо державної політики в сфері
санаторно-курортного та медичного забезпечення ветеранів війни.
Також
акцентувалася увага на необхідності врегулювання питання щодо перегляду, з
урахуванням вимог сьогодення, переліку лікарських засобів вітчизняного та
іноземного виробництва, які можуть закуповуватися повністю або частково за
рахунок коштів державного та місцевих бюджетів; щодо встановлення реального
нормативу грошових витрат на обслуговування ветеранів війни в Українському
державному медико-соціальному центрі ветеранів війни, госпіталях,
відділеннях, палатах для ветеранів війни у лікувально-профілактичних закладах
(харчування, придбання медикаментів і перев'язувальних засобів).
|